Jaipur - Agra - Orccha

Tijd voor nog ns ne update!
os madammen schrijven elke avond flink hun verslag van de dag, ik probeer het zo snel mogelijk online te krijgen, nie overal evident.

Zelf heb k nie zo n behoefte om te schrijven, ik blijf me overal waar ik kom toch zo heerlijk verwonderen, de plaatskes die we bezoeken heb k op mn allereerste trip ook bezocht, ergens voel je een vlaag van herkenning en toch lijkt alles weer zo uniek en speciaal.. het blijft me verrassen!

Agra en zijn Taj Mahal was voor mij weer n heerlijk rustmomentje, ge kunt zeggen wat ge wilt, ma de beauty van dat gebouw is met niks te vergelijken. Je voelt de liefde waarmee dit hier gebouwd is, het vult me helemaal op.. heerlijk!

Orccha, n klein stoffig dorpke waar buiten hier en daar wa tempels nie echt veel te zien is, maar hier voelt het real life nog real aan.. de rivier ziet nog relatief helder, echt een verademing.
De trip gaat wel echt razend snel! We zijn veel onderweg, hobbelen fameus heen en weer om zoveel mogelijk uit oze tijd te halen!
Na onze rit vanavond gaat t tempo stillekes aan wa vertragen, meditatie in Varanasi is in zicht en ik kijk er toch ook naar uit om me terug efkes in Kolkatta te nestelen..

kprobeer zoveel mogelijk fotos up to date te houden en kzal ook nog ns de ladies hun verhaal online gooien se.
Enjoy :-)
big happy "feeling at home" hug van os Els xx

De wonderen zijn de wereld nog niet uit !
Laatste morgen in Jaipur, lekker ontbeten, gepakt en gezakt, niks vergeten, als onze chauffeur er is, dan zijn we on the move.
Op weg naar Agra !

Ze rijden nog altijd tegen richting in op de snelweg, er zijn nog altijd koeien die juist da ene groene blaadje op de middenberm moeten hebben en waar iedereen eerst héél hard en lang voor toetert maar uiteindelijk toch voor stopt. Heilige koeien hé, ge moogt ze zelfs niet uit de weg duwen en ju zeggen is ook geen knijt gekort, koppige eigenwijze beesten die baas zijn.
Maar heilige koeien produceren ook heilige vlaaien en die zien we met de hopen, letterlijk ! Ze worden opgeraapt door plaatselijke vrouwen, er wordt een grote pannenkoek van gevormd en dan worden ze in een toren kunstig opgestapeld. Als je niet weet wat ze er mee aanvangen, wel gisteren hebben we op koeievlaaien gelopen. Ze gebruiken die als dakpan, als bezetsel voor muren en als vloer, maar evengoed als brandstof. Dus ze eten afval en produceren bruikbaar materiaal.
Toch is het onmogelijk om alles te beschrijven wat je ziet, we zouden beter onze ogen is even aan jullie lenen, das gemakkelijker. Een drukke bedoening langs de zijkant van de snelweg, mensen, dieren door elkaar met daar auto’s, tractors, kamelen, honden en varkens bij en dan nog proberen vanalles te verkopen ook.
Elke groot kruispunt dat je tegenkomt, waar je dus vertraagt of stilstaat, daar zie je kinderen bedelen. Een gouden raad, nooit je raam of deur openen, en niets geven, want die kinderen behoren tot de georganiseerde misdaad en als je hun iets geeft dan help je de kinderen niet maar wel de misdaad.
Op tijd stoppen voor sanitaire voorzieningen en een kei goeie koffie, want dat hebben ze hier ! En lachen dat ge krom staat mee een geit mee nen trui aan ! Kinderen lopen hier in hun blote poep maar geiten hebben een trui aan. Begrijpen wie begrijpen kan.
Trouwens wij kennen dan wel de polkadot bikini maar hier hebben ze polkadot geiten, ga maar is bij de foto’s zien.
Voor dat we Agra binnen rijden, gaan we langs Fatehpur Sikri of de spookstad.
Wooooow !!! Ongelofelijk wat je daar ziet. Na een opdringerige man, die persé onze gids wou zijn, naar huis te hebben gestuurd, met de woorden dat we clever girls zijn : ) op ons eigen tempo een gigantische grote stad bezocht, helemaal in rode zandsteen, volledig uitgehouwen, in etages, met binnenpleinen , tuinen, water en muren, teveel om op te noemen. Het is de best bewaarde oudste stad van heel Indië.
Met de tuk tuk terug naar de parking waar Mr Singh op ons wacht. Verder rijden naar Agra, want we willen de Taj Mahal nog zien.
Mr Singh brengt ons tot aan de West gate, want alleen voertuigen die geen uitlaatgassen hebben, mogen tot aan het monument komen, dus tuk op elektriciteit of kameel of paard. Wij gaan te voet.
Taj Mahal is de duurste bezienswaardigheid van heel Indië, 750 Rps, dat is ongeveer 11,5 euro. Maar meer dan de centen waard. Iedereen krijgt witte sloefkes om over je schoenen te trekken, zodat je de marmeren vloer niet beschadigt, weetje, er komen per dag ongev 25.000 bezoekers . . . .
Als we door de West gate gaan zien we recht op de Taj Mahal, adembenemend mooi, letterlijk, alle drie met een mond vol tanden. Een monument, gebouwd uit liefde, in marmer, dat er licht en ongelofelijk mooi uit ziet. Alles wat je hier ziet, is gebeeldhouwd uit witte marmer, met een detail dat je niet voor mogelijk houd.
In het midden lig zowel de keizer, als zijn vrouw, voor wie hij dit schrijn heeft laten bouwen. Het verhaal is dat keizer Shah Jahan uit onnoemelijk verdriet, dit monument liet bouwen voor zijn vrouw die in het kinderbed bleef van hun 12 kind. Duizenden ambachtslui bouwden gedurende 22 jaar aan dit monument. De bedoeling was dat er recht tegenover hetzelfde gebouw zou komen voor de keizer in zwarte marmer, maar zijn zoon liet hem opsluiten in het rode fort, de cel van de keizer was zo gelegen dat het kleine venster hem een verre blik gaf op het schrijn waar zijn geliefde vrouw lag. Na zijn dood werd zijn lichaam naast zijn vrouw in de Taj Mahal bijgeplaatst.
De Taj Mahal wordt omringd door 4 toren, die schuin naar buiten toe gemetseld zijn. Als er een aardbeving zou zijn, vallen ze naar buiten en niet op het schrijn.
Diep onder de indruk, zetten we ons op de trappen van zo een toren en dan gebeurd er iets raars, een Indische familie komt aan ons vragen of ze met ons op de foto mogen, heel de familie rond de trappen, smile, en wel met vijf verschillende camera’s foto’kes getrokken, een uitgebreide dank u van hen en weg zijn ze. Raar, is omgekeerde wereld hé.
Toch nog bitteke getreuzeld, veel achterom gekeken, nog is omgedraaid maar uiteindelijk toch terug door de west gate naar onze chauffeur.
Eindelijk ons hotel !!!! Moe maar voldaan en onder de indruk, lekker warm douche en nu slapen. Morgen om kwart na tien de trein naar Orcha. Maar daar vertellen we morgen over. Nu lekker slapen en morgen fit weer op!

Namasté!

Back on track! Jhansi / Orcha 3/2
Na een verkwikkende slaap, fris weer op , ontbijtje en huppakee taxi in en naar het treinstation voor onze trip naar Jhansi / Orcha. Gepakt en gezakt en gedropt voor het treinstation, de drukte viel redelijk mee, zoeken naar welk perron we moesten en of de trein op tijd zou zijn, neeje dus, een uur vertraging. We hebben ons dan maar in de ‘ladyguest room ‘ geinstalleerd, want mannen hadden een aparte wachtruimte. De trein liet zich dan uiteindelijk nog een goei half uur op zich wachten( heel gewoon hier) Opstappen ging heel vlot en we hadden onze stoel al snel gevonden. Tijdens onze rit gleed het landschap traag voorbij, het normale leven, dat we nu al een beetje gewend zijn, maar ook mooie landschappen. Heinde ver kon je kijken naar de verschillende groene lappendekens, dat verschillende soorten granen zijn, ook bamboegewas, een soort koren en heel veel velden met gele bloemetjes, dat verrassend genoeg mosterdzaadjes zijn. Heel mooi! We hebben genoten van een dutje, boekje lezen, mensen kijken gedurende de rit van 4 uur. Voor onze lunch hebben we het vandaag gehouden met bananen, chips en M’Ms, doorgespoeld met een mangodrankje ni echt gezond maar op het trainfood hadden we het niet zo . Het toilet gebeuren is een heel evenement, zo een frans toilet, kun je je dat voorstellen in een wiebelende trein? En hoe doen mannen dat dan??? Eenmaal aangekomen in Jhansi willen alle mannen je de weg wijzen (lees, naar hun taxi of tuktuk) Het was precies of we honing op hadden! We hebben dan maar een tuktuk gekozen, voor 225 roepies of ongeveer 3 euro naar ons home-stay in Orcha, een naburig dorpje . Tis verbazend hoe de omgeving verandert, andere huisjes, velden en weiden. Het doet goed om nog eens te kunnen ademen! Ons verblijf is Waaaw! Een eigen bungalowtje in een prachtige tuin met zwembad, een luxe voor ons, globetrotters! Voor ons home-stay is er een grote rivier , genaamd Bekwa. Het geluid van het water en het kwetteren van de vogels is een verademing. Na een kleine wandeling en grote honger zijn we op aanraden van Trotter reisgids ergens gaan eten, toch wel 9 euro uitgegeven voor ons driëen zeker! En heerlijk gegeten! Morgen staat er Kajuraho op het programma, we keep in touch! En eum, ik doe een schietgebedje nu, zodat die apen die hier op de daken rondspringen, morgen nie in mijne short en t-shirt rondlopen! Hangt te drogen ; )